Locomotive Istorice

Locomotiva 2-2-0 model american

Calea ferata Western&Atlantic (W&ARR), SUA, 1855

Popularitatea acestui tip de locomotive este dovedita de faptul ca una dintre ele, Generalul, a devenit personaj in doua filme artistice.

CURSA LOCOMOTIVELOR

O intamplare incredibila, care a avut loc intr-o zi ploioasa din 1862, in timpul Razboiului Civil American, a stat la baza comediei mute Generalul (1929), cu Buster Keaton in rolul principal si a filmului de aventuri The Great Locomotive Chase (N. Tr.: Marea cursa feroviara) din 1965. Aceasta a fost o cursa indelungata, de peste 160 km de urmarire a locomotivei Generalul. 22 de soldati unionisti, sub comanda capitanului James Andrews, au capturat un tren in timp ce mecanicul si echipajul locomotivei se aflau in cafeneaua garii. Scopul lor era sa incendieze podurile de cale ferata, pentru a taia caile de asalt ale armatei confederate. Totusi, ei s-au lovit de impotrivirea neasteptata a mecanicului. La inceput intr-o drezina, apoi cu o mica locomotiva si, in sfarsit, cu o locomotiva Texas de acelasi tip, mecanicul si echipajul au reusit sa il ajunga si sa il captureze exact cand locomotiva urmarita se oprise, ramasa fara combustibil. In timpul cursei s-a ajuns la o viteza record, aproape de 100 km/h, in conditiile in care viteza maxima a vremii era de 60 km/h.

CALEA FERATA TRANSCONTINENTALA

Locomotivele 60 Jupiter (Central Pacific) si 119 (Union Pacific) sunt renumite pentru intalnirea din statul Utah, de la 10 Mai 1869, cand o linie de cale ferata de aproape 4800 km a ajuns sa uneasca cele doua coaste ale SUA. Constructia primei cai ferate transcontinentale americane a fost un proiect grandios, care a durat aproape patru decenii, de la primul proiect din 1832, pana la finalizarea constructiei in 1869. Dificultatile intampinate in realizarea unui proiect la o asemenea scara au fost diverse: tehnice, geografice, politice si financiare.

In cele din urma, in 1862, Congresul SUA a adoptat legea cu privire la Calea Ferata a Pacificului, in care se dispunea ca societatea Union Pacific, sub conducerea lui Thomas Durant, sa inceapa constructia spre vest din Omaha, iar Central Pacific, impreuna cu un consortiu de afaceristi, cunoscuti sub numele de The Big Four, sa construiasca dinspre est, pornind din Sacraento. Totusi, legea nu a rezolvat toate problemele, deoarece companiile s-au confruntat cu dificultati majore, din cauza intarzierii subsidiilor guvernamentale si absentei sustinerii financiare, speriati de termenul nedefinit de finalizare a constructiei. La doi ani de la adoptarea primei legi cu privire la calea ferata, sprijinul financiar s-a dublat, dar constructia era prea lenta, insusi presedintele Loncoln participand la cautarea activa de investitori privati. In Aprilie 1868, cand toate conflictele ocazionale cu amerindienii fusesera rezolvate prin actiuni violente, Congresul SUA a stabilit locul de intalnire: Promontory, Utah. La 10 Mai a avut loc intalnirea festiva, la care a participat majoritatea politicienilor si a jurnalistilor.

PE SINE DE MUZEU

Acest tip de locomotive a jucat un rol important si ulterior pe calea ferata transcontinentala. Importanta lor este confirmata si de numarul mare de locomotive construite de diversi fabricanti (Baldwin, Grant, Brooks-Mason, Danforth), precum si numarul destul de mare de locomotive pentru export. Secolul in care au circulat aceste locomotive in SUA le-a asigurat influenta indiscutabila asupra istoriei si culturii americane. Unele dintre aceste modele cu cateva modificari constructive sunt expuse, in diverse muzee din America de Nord. Locomotia Jupiter inca functioneaza in cadrul Sitului Istoric Golden Spike din Utah. Locomotiva Generalul, transformata (de la alimentare cu lemne la pacura) se afla in Chattanooga, gara terminus a faimoasei curse. Locomotiva Texas este si ea pastrata in nordul parcului Grant din Atlanta.

INOVATII DECISIVE SI INSEMNATATE ISTORICA

Succesul locomotivelor 2-2-0, modelul american, se datoreaza unui mare numar de inovatii tehnice. De acestea se leaga angrenajul Stevenson cu supapa de distributie a aburului, care permitea atat schimbarea directiei miscarii, cat si a nivelului de umplere a cilindrilor si, astfel, reglarea admisiei. Locomotivele se pretau usor la curbe, datorita mobilitatii excelente a boghiurilor. De asemenea, ampatamentul lat permitea montarea cilindrilor in pozitie orizontala, la nivelul osiei rotilor motoare. Astfel, se reducea presiunea verticala pe sine, un aspect extrem de important, data fiind calitatea primitva a cailor ferate ale vremii. Stabilitatea era asigurata si prin intermediul suspensiilor cu arc, care stabilizau locomotiva cu ajutorul suspensiei in trei puncte. Majoritatea locomotivelor de acest tip folosea arzatoare cu foc de lemne de diverse tipuri, unice pentru fiecare dintre ele. De obiei, arzatoarele erau romboidale sau in forma de palnie, ca, de exemplu, cel al locomotivei Generalul.

Modelul american a marcat istoria Statelor Unite, gratie producatorului Thmas Rodgers din Patterson (New Jersey), care a fabricat-o pe prima sia stabilit principiile folosite in urmatorii 50 de ani la fabricarea a peste 20.000 de locomotive. La sfarsitul secolului cantitatea era si mai mare. Drept rezultat, caile ferate au fost deosebit de imporntante in dezvoltarea economica a Statelor Unite ale Americii.

DATA CHEIE
Darea in exploatare1855
ProducatorRodgers, Patterson (New Jersey, USA)
Capacitate de tractare3123 kg
Sarcina pe osie9500 t
Cilidree(2) 381×610 mm
Diametrul rotilor motrice1524 mm
Aria de incalzire a cazanului91 m²
Supraincalzitornu
Presiunea aburului6,35 kg/cm²
Suprafata gratarului1,35 m²
Combustibil (carbune)7,25 t
Apa5,75 m3
Tractiune19.700 t
Masa totala40.500 t
Lungime totala1855 mm

One thought on “Locomotiva 2-2-0 model american

Lasă un răspuns